Coöperatief Leren
Het samenwerken van leerlingen kan een belangrijke basis voor het competentiegevoel (ik kan best veel zelf) van de leerling betekenen. Samenwerkingsrelaties hebben een positief effect op het ontstaan van zelfvertrouwen en relaties.
Groepsvorming
Groepsvorming speelt een belangrijke rol om samenwerkend leren tot een succes te maken. Een positieve groep kenmerkt zich door groepsverantwoordelijkheid, wederzijds respect en samenwerking, evenwichtige besluitvorming en conflicthantering.
Bij pestgedrag hanteren we het pestprotocol van onze school.
Tandemleren
Het leren in tweetallen is soms effectief. Te denken valt daarbij aan bijvoorbeeld het maken van bouwwerken, het oplossen van puzzels of rekenopgaven, het leren van tafels of topografie, het maken van taalopdrachten.
Het stimuleert om kinderen te leren samenwerken, elkaar te accepteren en elkaar te helpen.
Leren in tafelgroepen
Kinderen werken en leren in groepen van minimaal drie kinderen. Het gaat hierbij vooral om leidinggeven en aanvaarden, beurt afwachten en opeisen, hulp bieden en ontvangen, afspraken maken en nakomen, taak verdelen en uitvoeren, anderen corrigeren en bemoedigen.