BAS school
Wanneer je de visie voor ogen hebt en je gedraagt je vijf jaar met de missie op je netvlies, dan bereik je de visie ook. Als team zijn we dit schooljaar gestart met de volgende startzin: "We zijn positief, hangen strategisch boven de school. We hebben zorg voor het kind. We zijn doelgericht en flexibel. We zijn duidelijk." Het welbevinden van de kinderen staat daarbij op de Swetten voorop. De kindvriendelijke sfeer met passende regels geeft een gevoel van vertrouwen en stelt kinderen op hun gemak. Daarmee is de basis gelegd voor kinderen om zich te ontplooien en te presteren. Wij stimuleren de kinderen in hun zelfstandigheid en weerbaarheid. De afkorting ‘BAS’ staat voor Bouwen aan een Adaptieve School. In de praktijk betekent dit dat we ons steeds verder ontwikkelen richting onderwijs op maat; onderwijs waarbij het kind voorop staat. BAS geeft leerkrachten handvatten die mogelijk maken om goed om te kunnen gaan met verschillen tussen kinderen. Komend jaar herijken we onze waarden waaruit onze visie is opgebouwd.
Zowel kinderen, ouders en leerkrachten werken samen. In samenwerken zien wij een meerwaarde. Door krachten te bundelen kunnen we meer bereiken en goede dingen voor de kinderen doen. Samen is in de huidige maatschappij erg belangrijk. Steeds meer beroepen leggen de nadruk op samenwerken, samen projecten uitvoeren en samen verantwoordelijkheid dragen. Om bij die ontwikkeling aan te kunnen sluiten vinden wij het belangrijk kinderen basisvaardigheden mee te geven waar zij altijd op terug kunnen vallen. Samen is daar één van. Samen zien we terug in:
-Gesprekken met ouders, kinderen en leerkrachten samen
-Onze vieringen
-De leerlingenraad
-Groepsdoorbroken activiteiten
Plezier is een belangrijk element om te kunnen leren. Leren is niet altijd leuk, maar je moet er wel plezier aan kunnen beleven. Samen met de leerkracht wordt er een goede basis gelegd om verder op te bouwen. Plezier kan in vele momenten terugkomen. Als leerkrachten stralen wij uit dat wij plezier hebben in het werken met de kinderen en benaderen hen op een positieve manier. Een goede en plezierige relatie met de kinderen is een essentiële voorwaarde voor het leerproces. Het plezier uit zich in allerlei activiteiten die wij doen, maar zit vooral in kleine momenten.
Jij mijn knuffel bij jou zocht ik troost "het" Swetten beertje.
Op onze school staat ontwikkeling centraal. Niet alleen de kinderen ontwikkelen zich, maar ook de leerkrachten en de school zelf. We volgen de ontwikkeling van de kinderen en betrekken hem bij hun eigen leerproces door samen in gesprek te gaan. Op deze manier worden kinderen bewust van hun ontwikkeling. Leerkrachten weten zelf ook wat hun ontwikkeldoelen zijn en waar wij als team met elkaar aan werken, zodat wij de kinderen nog beter kunnen begeleiden in hun ontwikkeling. Als school hebben wij verschillende speerpunten waar wij aan werken om de kwaliteit van het onderwijs te behouden en te vergroten.
Leerkracht zijn is een prachtig beroep. Het werken met kinderen is dynamisch en intensief. Van leerkrachten wordt veel gevraagd. Wij vinden het dan ook belangrijk dat wij een professionele houding aannemen en ons bewust zijn van de rol die wij hebben. Daarbij vinden wij het belangrijk dat er een open communicatie met kinderen en ouders is en dat ouders bij het leerproces van hun kind worden betrokken. Verder ontwikkelen wij onze professionaliteit door kennis op te doen, bij elkaar in de groep mee te kijken en samen beleid te ontwikkelen. Ook voor onze als organisatie geldt: "samen werken aan eigen wijsheid"